0

Kreatyna-fakty i mity

Kreatyna – cudowny suplement?

Często piszecie wiadomości na temat programów treningowych i diet, które dostajecie od swoich trenerów czy znajomych, w których pojawia się kreatyna i pytacie o skutki jej stosowania.
W związku z tym dzisiaj kilka słów o kreatynie.

1) Czym jest kreatyna?
Kreatyna jest chemicznym związkiem organicznym, który występuje w mięśniach i ścięgnach wszystkich ssaków. Bierze udział w przemianach ATP (adenozynotrifosforan), czyli związku dostarczającego energię do mięśni.

2) Czy od kreatyny będę wyglądać jak facet?
Nie, nie i jeszcze raz nie. Kreatyna nie jest sterydem, więc nie powoduje zmiany gospodarki hormonalnej. Do „wyglądania jak facet” potrzebne są ogromne ilości testosteronu, którego w kobiecym ciele jest o wiele za mało.

3) Jak działa kreatyna?
Kreatyna jest niezbędnym elementem procesu powstawania energii w mięśniu. Im więcej jest kreatyny w mięśniu, tym więcej energii przez dłuższy okres jest on w stanie wytworzyć. Zwykle „magazyny” kreatyny w organizmie nie są pełne w 100%, dlatego suplementacja kreatyną pozwala uzupełnić te braki i osiągnąć wymierne efekty w postaci większej intensywności i długości treningu, co z kolej przekłada się na poprawę kompozycji i kształtu ciała.

4) Czy od kreatyny się tyje?
Nie, kreatyna nie ma związku z tkanką tłuszczową. Oddziałuje jedynie z mięśniami, a im więcej mięśni tym łatwiej schudnąć, więc końcowym efektem suplementacji kreatyną będzie ułatwiony spadek ilości tkanki tłuszczowej, a nie jej wzrost.
Prawdą jednak jest, że kreatyna wiąże wodę w mięśniach (co jest efektem bardzo pozytywnym), ale wzrost wagi jest przejściowy i niewielki (0,5-0,7 kg)

5) Którą kreatynę wybrać?
Istnieje cała gama kreatyn, ale większość niezależnych badań nie wykazała znaczących różnic pomiędzy poszczególnymi rodzajami.
Najbardziej popularne kreatyny to
-Monohydrat: http://www.sfd.pl/sklep/prdir.aspx?pid=216&produkt=481
-Jabłczan i inne: http://www.sfd.pl/sklep/prdir.aspx?pid=216&produkt=27195
-Kreatyna buforowana: http://www.sfd.pl/sklep/prdir.aspx?pid=216&produkt=2986
Jak widać, główną różnicą pomiędzy poszczególnymi rodzajami jest… cena.
Osobiście polecam trzymać się monohydratu kreatyny.

6) Czy kreatyna ma skutki uboczne?
Nie. U osób zdrowych, z prawidłowo funkcjonującymi nerkami, nie występują żadne skutki uboczne. Nadmiar kreatyny wydalany jest z moczem.

Dlatego nie ma co się bać kreatyny, a wręcz przeciwnie – warto dołączyć ją do swojej diety, aby treningi stały się bardziej efektywne, a upragnione rezultaty szybsze.

 

wikimedia.org

 

Comments

comments

Fitness kuchnia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.